![]() |
مستحب واجب نماز !
فلسفه قنوت در نماز قرب حضرت حق است؛ قنوت مستحب است، اما چنان مستحبی است که حتی بیان شده اگر یادتان رفت و قبل از خواندن قنوت، به رکوع رفتید، عیبی ندارد که بعد از رکوع، مجدّداً قنوت بگیرید و بعد به سجده بروید .
آیتالله قرهی( مدظله العالي )
قنوت؛ مستحبّ واجب !
نکتهای را بگویم که خیلی عالی است. استاد عظیمالشّأنمان، علّامه حسنزاده آملی(ادام الله ظلّه الوارف) میفرمودند: آن مرد الهی و عظیم الشّأن، آیتالله الهی قمشهای(اعلی الله مقامه الشّریف) میفرمودند: مقام دعا که در آن، عنوان قریب بودن مطرح است، اینقدر مهم است که اگر از شما سؤال کردند، فلسفه قنوت در نماز چیست، باید گفت: قرب حضرت حقّ که در نیّت میگوییم: «قربة الی اللّه»، به وسیله همین دعا و قنوت است.
قنوت، مستحب است، امّا چنان مستحبّی است که حتّی بیان کردهاند: اگر یادتان رفت و قبل از خواندن قنوت، به رکوع رفتید، عیبی ندارد که بعد از رکوع، مجدّداً قنوت بگیرید و بعد به سجده بروید. آیتالله الهی قمشهای به نقل از استادشان فرموده بود: در محضر آقاجانمان، حضرت حجّتبنالحسنالمهدی(روحی له الفداء و سلام الله علیه) از ایشان سؤال شد: آقاجان! نظر مبارک شما در مورد قنوت چیست؟ حضرت فرمودند: مستحبّ واجب !
مستحبّ، مستحبّ است و واجب هم واجب است. مستحبّ واجب دیگر چه تعبیری است ؟!
بعد ایشان توضیح دادند و فرمودند : به نظر میرسد اینقدر دعا مهم است که وقتی انسان در نیّت، چه به لسان و چه در ذهنش میگوید : دو رکعت نماز صبح میخوانم قربةً الی الله، این قرب، در دعاست . لذا دیدید در سجده و رکوع هم دعاهایی وارد شده است، به خصوص در سجده و رکوع آخر. از جمله آنها، دعایی است که خود آقاجانمان به آیتالله العظمی مرعشی نجفی، استاد عظیمالشّأنمان فرمودند و آن، این است: « و ترحّم علی عجزنا و اغثنا بحقّهم و اجعلنا من شیعتهم » .
کما این که میدانید خود صلوات هم دعای مقبوله است . برای همین بیان کردند : قبل از دعا، اوّل یک صلوات بفرستید و بعد در انتهایش هم یک صلوات بفرستید. این بیان اولیاء خدا است که میگویند: اگر دعایی اوّلش مقبول و انتهایش مقبول باشد، پروردگار عالم شرمش میآید و حیا میکند که وسطش را اجابت نکند. لذا میگویند: اگر میخواهید دعاهایتان مستجاب شود، اوّلش آن ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد را بفرستید و آخرش هم همینطور. پس اگر گفتند: چرا قنوت میگیرید؟ چرا در سجده دعا میکنید؟ چرا در رکوع دعا میکنید؟ چرا دائم دعا میکنید؟ باید بگوییم: برای این که اصلاً پروردگار عالم، همین را از من و شما میخواهد. این قربةً الی الله شاید به واسطه همین دعاست.
لذا در قرآن کریم و مجید الهی به جز در مورد دعا نداریم که خدا اینگونه فرموده باشد: « إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی ». عرض کردیم اوّل اجابت پروردگار عالم، همان خواندن است و دوست دارد انسان هم او را بخواند و دعا کند.
پروردگار عالم به قدری بندگانش را دوست دارد و میخواهد او را بخوانند که اولیاء خدا میگویند : پروردگارعالم در هیچ آیهای، مثل این آیه، اینقدر من، من بیان نفرموده است و آن این است که فرمودند: « وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی » پروردگار عالم مدام به خود اشاره میکند که من نزدیک و قریب هستم .
در باب « و نحن اقرب الیه من حبل الورید » هم همین را بیان میفرماید. فرمودند : منظور از این « و نحن اقرب الیه من حبل الورید » ، همان لحظهای است که انسان دارد دعا میکند. « وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ » من قریبم، نزدیکِ نزدیک. « أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ » هر موقعی بندهام من را بخواند، اجابتش میکنم؛ چون خیلی نزدیکم. لذا قرب در دعا برای همین است .
در ادامه مطلب چند دعا در قنوت نماز را حتما" ملاحظه فرمائيد !
{ صلوات+عج }
:: موضوعات مرتبط: ، ،

